Létezik-e még szószoros értelmében vedd street food?

Az elmúlt 5-10 évben hatalmas változásokon ment keresztül a magyar gasztronómia, és ennek következtében jött létre egy valósabb, street food réteg is a vendéglátásban. Street foodot igazából nehéz értelmezni itthon, mivel ha a szó eredeti jelentését vesszük alapul, akkor egyedül a talponállók, lángosozók, valamint olyan helyek jöhetnek szóba, ahol konkrétan az utcán tudnánk elfogyasztani az ételünket.

Bár korábban ilyen tematikáról itthon nagyon nem is volt szó, a szó módosított jelentése értelmében („street food jellegű ételeket árusító helyek”) leginkább a gyros és kínai helyek árultak gyorsan elkészülő, külföldi alapú, nem klasszikus éttermi jellegű ételeket. ez a fogalom bővült ki a 2010-es évek elejére a hamburgerrel, és ezt követően minden mással (szendvicsek, hot-dog, tex-mex, grill húsok, stb)

A kínálat egyre nagyobb bővülésével azonban egyre több embernek és rétegnek volt arra lehetősége, hogy folyamatosan több mindent kipróbáljon, és ezáltal a saját gasztronómiai látókörét is bővítse. Ez azonban óhatatlanul oda vezetett, hogy a fogyasztók elkezdtek egyre igényesebbek lenni mind magukra, mind pedig azokra a helyekre, ahova étkezni jártak. Ebből következik, hogy ezt egy szakmai fejlődés, majd egy piactisztulás is követ, vagy követni fog.

A fogyasztói igények változása mindemellett magával vonta azt is, hogy mind külsőre, mind belsőre az egyes helyeknek is igényesebbé kell válnia, ha fenn akarják tartani a pozíciójukat a piaci versenyben. Minőség az ételek terén, a vendégek kiszolgálásban, és ennek megtartása mind olyan pont, amelyet nem lehet elfelejteni akkor, ha egy vendéglátóhely ma, 2017-ben hosszútávon szeretne ezzel foglalkozni

Közösségi élmények és Trendek

Közösségi élmények és Trendek

Az okostelefonok elterjedésével már jó néhány év óta trend az is, hogy még az étkezés megkezdése előtt lefotózzák és online megosztják az ételeket, az éttermet.

 

Ez nyilván egyrészt a fogyasztóról is fest egy képet („nézzétek milyen helyen eszem épp”) de ugyanúgy az étteremnek is egy hatalmas és folyamatos marketinglehetőség, melyre sokan már kifejezetten építenek is (nyereményjáték, szelfimarketing és egyéb formájában), valamint ugyanez igaz az éttermekkel együttműködő prémium márkákra is, amelyek ezáltal szintén belekerülnek a fogyasztói állásfoglalásba.

Hova tovább

Mindezek a változások azonban olyanok, amelyből mindenki tud profitálni. Jó ez a vendégeknek, mivel ha áttételesen is, de a nap végén ők szavaznak a pénzükkel, és az olyan helyek, amelyek nem hozzák az egyre inkább magasabbra kerülő sztenderdeket, azok szép lassan forgalomcsökkenéssel számolhatnak. Valamint jó ez a vendéglátóhelyeknek, mivel egyrészt versenyhelyzet alakul ki, ami arra motiválhatja őket, hogy ők is továbbfejlesszék önmagukat, másrészt pedig a vendéglátás egészére nézve is jó ez a pozitív tendencia, hiszen így fejlődik az egész üzletág, és város, valamint országszerte, netán még külföldön is jó hírét viszi az adott étteremnek.

Jancsa János (Burger Pápa)